Britt-en-Winston-2-maanden-Thailand.reismee.nl

Moederdag en bouwvakkers

De rijstplanten zitten netjes in de grond en het boerenleven in Phu Khieo staat even stil. Ook het suikerriet is uit de grond en naar de suikerfabriek in Chumpae gebracht. Het geld is binnen en het is tijd om te gaan ( ver ) bouwen. Overal in het dorp zijn drukke bouwactiviteiten aan de gang. Zo zijn een aantal mensen hun grond aan het ophogen. Ze hopen op tijd te zijn voor het echte regenseisoen dat in september begint. Bij de buurtwinkel is het huis helemaal in de nieuwe verf gezet en daarnaast bouwen ze een garage voor een vrachtwagen en een tracor.

Tegenover ons, iets verder richting de rijstvelden is een familie sinds gisteren aan de gang om een nieuw huis te bouwen. Je weet wel een van de kinderen is pas getrouwd en woont nog in bij haar ouders. Ze willen nu een eigen huis en dat bouwt de familie met behulp van anderen. Gisteren ben ik gaan kijken. ik zag een paar stokken in de grond staan en er volgde een flinke discussie in het Thais, die ik maar zeer beperkt kon volgen. Toen werd de vader des huizes er bijgehaald en die kwam met een indrukwekkend A-viertje aangelopen met een paar lijnen erop. Op de kleuterschool in Nederland maken ze een betere tekening. Toch was ineens iedereens het met elkaar eens en begonnen ze met touw de omtrek uit te zetten. Vanmorgen zag ik een aantal mensen met schoppen lopen en ik besloot te gaan helpen. Ze moesten in de harde grond gaten gaan graven voor de balken waarop het huis komt te staan. In de brandende zon en de harde droge grond is een gat van 50 centimeter ineens heel diep. Na ongeveer een half uur stond ik met een rode kop en een lijf vol zweet. Op mijn rechterhand zat een enorme blaar, maar de kuil kon de goedkeuring vinden van de andere en ik was ruimschoots de eerste die klaar was. Ik vond het goed zo, naar huis en fink wat drinken en lekker mango gegeten met zoete plakrijst. Daarna een koude douche en ik was weer het mannetje.

Morgen is het moederdag in Thailand. Het is ook de verjaardag van de Koningin. Haar 77e. Je zal het wel raden, vaderdag is ook de verjaardag van de Koning. Laat die nu op 5 december zijn. Die datum komt me dan ineens weer bekend voor van een andere ' figuur '. Voor de moederdag moet in vandaag even op pad. Iklaat de mooiste foto van Britt, Winston en Pang ( de kleinkinderen ) die ik deze vakantie heb gemaakt, bij een plaatselijke fotograaf uitvergroten en afdrukken. Een mooie lijst erom en dan met wat bloemen erbij. Volgens mij komt dat wel goed. Voor Wasana komt het cadeau wat later, ze wil zelf een tasje uitzoeken in Bangkok. Wat is dat toch met vrouwen en tasjes ?

Gisteren zijn we nog naar een klein stummeer geweest op ongeveer 40 kilometer rijden. Een erg mooi meer met op de achtergrond een grote berg.Het is in de buurt van het plaatsje Non Thong en ongeveer 10 kilometer buiten het stadje Kaset Sombun,kijk maar op het plaatje van Google Earth dat bij dit verhaal hoort. Je kunt er op bamboevlotten met rietendaken over het meer en de rivier varen terwijl je wat eet en drinkt. Het varen kost je 400 bath ( 8 euro ) per uur voor de grote vlotten. Daar kunnen maximaal 40 personen op. Een kleine rekensom leert dat het dan 10 bath per persoon per uur is. We hebben nu alleen aan de wal gegeten op zo'n vlot. Het is toegestaan om zelf eten en of drinken mee te nemen. Volgende keer gaan we dat zeker een keer doen. Voor Jaap den Boer die ook in de buurt familie heeft zeker een aanrader.

Beste moeders, vaders en kinderen, dat was het weer voor deze keer.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!