Britt-en-Winston-2-maanden-Thailand.reismee.nl

De tijd leek stil te staan

We zijn nu ruim anderhalve week bij de ouders van Wasana in Phu Khieo, eigenlijk moet ik zeggen in Bang Deng ( het rode dorp ). De gemeente en de belangrijkste plaats heet Phu Khieo of soms ook officeel geschreven als Phu Khiau.

De kinderen gaan sinds een week naar de tempelschool. Het is een mengeling van een peuter- en kleuterschool. Pang de kleindochter van de ouders van Wasana zit daar ook op en het is dus een vertrouwde omgeving voor Britt en Winston. Het gaat ons ervoornamelijk om dat ze veel Thais leren. Tussen de middag moeten de kleinsten nog slapen op school en Winston doet gezellig mee. Britt krijgt dan priveles van de docente.

Ik heb mijn Thiase ritme ook gevonden. Het is rond 19.10 uur donker, daarna eten we buiten aan een tafel en gaan de kinderen met opa en oma onder het muskietenet nog even tv kijken. Ik ga meestal zo rond 20.45 uur naar boven na het nieuws en het weerbericht. De volgende dag ben ik dan rond 06.00 uur weer wakker en na me te hebben gewassen breng ik rond 06.15 uur plakrijst en wat lekkers ( gebakken kip, gekookte groeten of vers fruit ) naar de monnik die elke morgen voorbij komt. Ik krijg dan van hem de zegening voor de dag en weg is hij. Ik kruip dan in mijn hangmat met een boek en geniet van de opkomende zon en de geuren van de omgeving. De tijd stond leek bijna stil te staan.

Toch is het niet helemaal waar. In het dorp hoorde ik dat er ongeveer 10 kilometer buiten de stad Phu Khieo olie was gevonden. Er waren buitenlanders gekomen en de plaats is nu afgezet. Ook komt er volgend jaar een nieuwe rondweg om het steeds drukker wordende verkeer uit het dorp te krijgen. Voor Jaap den Boer : de weg komt aan de zijde van onze dorpen en zal rond de 300 meter van ons huis liggen en doorlopen naar Chumphae. Daar zijn ze een gigantisch groot en mooi hotel aan het bouwen ( bijna klaar ). Wat mij ook opvalt is dat er steeds meer muren tond de huizen en tuinen worden gebouwd. Vaak onvriendelijk met stukken glas er op. Nu nog kan je bij veel mensen gewoon het stuk grond oplopen en gaan praten. Straks kan dat niet meer. Een stukje sociaal contact zal verminderen. ook de ouders van Wasana gaan een grote muur maken. Op mijn verzoek zonder glas er boven op. De reden ligt niet in onvriendelijkheid of onveiligheid. Het huis is opgehoogd vanwege de wateroverlast die ze soms in het regenseisoen hadden. Nu loopt echter deze grond weer met het water weg. de muur moet dit voorkomen.

Het gaat nog goed met ons, de meesten van jullie zullen nu ook zelf wel op vakantie zijn of snel gaan. Veel plezier daar en tot snel.

Reacties

Reacties

Jaap,Tommie,Boy

Hallo daar
Wat hoor ik een nieuwe weg en olie gevonden zal niet op de grond van ons zijn anders had ik het wel gehoord en dan de rest van mijn leven ook in een hangmat blijven liggen. Het is wel zo dat in de grond van de zuster van mijn zwager ook olie is gevonden. Als blijkt dat de bron groot is dan zit mijn zwager ook goed. Ja en wat betreft de muren om je land is een logisch gevolg van de groeiede welvaart daar. Hoe meer farangs hoe meer er te halen valt. Het is wel jammer dat de vrije daargang daardoor minder zal zijn.
Maar ik lees dat jullie het flink naar je zin hebt. Dat de kids lekker op school zitten. En jij bijna de bilblotheek hebt uitgelezen. Het is alleen jammer dat jij dadelijk weer de pet op moet gaan zetten. En dan weer op de mooie en leuke momenten kan terug zien. Sparen maar weer en volgend jaar ben ik aan de beurt.

Groetjes Tommie, Boy en Jaap

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!